Älä jätä asiakasta heitteille kesälläkään – ja unohda digi

08.06.2017 Digininjat-blogi

(Julkaistu alunperin Lapin Yrittäjien Y-vinkkeli blogissa 08.06.2017)

Vihdoinkin näyttää siltä, että kesä tekee tuloaan meillä Lapissa ja lumi sulaa. Aurinko paistaa ja  meidän ajatuksemme alkavat siirtyä loma- tai ainakin kesämoodiin. Yritystä ja sen markkinointia ei kuitenkaan tarvitse siirtää lomalle, vaikka itse siellä mökkilaiturin nokassa loikoilisikin.

Tässäpä muutama vinkki “kesälomamarkkinoinnin” ylläpitoon.

Tee Facebookin tai muiden somekanavien julkaisuja ajastetusti useammaksi viikoksi eteenpäin, kunnes palaat lomalta. Ennakoinnilla annat itsestäsi ja yrityksestäsi aktiivisen kuva. Tällöin voit muistutella asiakasta tulevasta syksystä, alkavista projekteista ja tarjoamistasi mahdollisuuksista. Väliin voit heittää muutaman kesäisen aurigonkukkaisen kepeän päivityksenkin, somekanavissa kun ei kaiken tarvitse olla niin vakavaa – luonnollisuus ja rosoisuus päivityksissä on välillä erittäin piristävää. Laita yksi päivitys myös sille päivälle kun olet ajatellut palata töihin, että “terve vaan täällä ollaan taas, lapaset täynnä virtaa”!

Kätevimmin hoidat kaikkien sosiaalisen median kanavien päivitysten automatisoinnin käyttämällä sosiaalisen median hallintatyökalua, googlaapa vaikka noilla sanoilla! Automatiikka helpottaa imagon ja brändin ylläpitämistä ja antaa itselle hiukan pelivaraa olla erossa näistä varmastikin rakkaista (hah!) tietokoneista ja mobiilihärpäkkeistä.

Asiakkaille voit kertoa olevasi lomalla laittamalla viestintävälineisiin,  kuten chattiin ja Facebookin messengeriin viestin, että et ole paikalla. Ja tietenkin sähköpostiin ja puhelimen vastaajaan. Älä unohda kiiretilanteissa kontaktitietoja, voit pelastaa asiakkaan kesäloman ratkaisemalla vakavan ongelman.

Tee se perinteinen TODO-lista, mutta tee se sähköisesti niin ei tarvitse loman jälkeen etsiä sitä lappua työpöydän reunalta. Lisää tähän listaan myös, että ota pois lomavastaajat.

Laita salasanasi ja kirjautumistietosi valmiiksi, säästät hermojasi suuresti, kun ei tarvitse turhaan etsiä. Meitä voit kiittää, ettei kerrankin tarvi metsästää salasanoja 🙂

Mitäpä jos tänä kesänä sulkisit kanavat hetkeksi, ottaisit käteesi perinteisen käyttöliittymän eli hyvän kirjan, heittäytyisit riippukeinuun ja ottaisit vaikka pienet päiväunet? Digistä irrottautuminen kannattaa, informaatiotulva lakkaa ja on helpompi rentoutua ja unohtaa työ ja kiire.

Kirjassa on muuten muutamia mukavia ominaisuuksia verrattuna näihin arjen digihärpäikkeisiin: siitä ei lopu virta, se ei soi, pimputa tai värise. Sitä ei tarvi ladata. Kirjassa on vain pari heikkoa puolta. Se voi tipahtaa nenälle kun nukahtaa tai sitten se valvottaa. Mutta se on myös helppo sulkea!

Digininjat sulkevat digikirjansa ja avaavat perinteisen kirjan.

Tee sinäkin niin!