Ei sisältöä vain sisällön takia – älä hukkaa asiakastasi somessa

11.07.2018 Digininjat-blogi

Tehdään suunnitelma, tuotetaan sisältöä ja ihmetellään miksi mitään ei tapahdu. Kuulostaako tutulta? Lisää sisältöjesi vaikuttavuutta lähtemällä liikkeelle asiakkaan hyödystä.

Auta asiakasta laadukkailla sisällöillä

Asiakas vertailee tuotteita ja palveluita verkossa. Hän törmää jatkuvasti erilaisiin sisältöihin, kuten blogeihin, kuviin, videoihin, vlogeihin, podcasteihin ja some-päivityksiin, joista vain parhaat erottuvat joukosta. Varmista, että tuottamillasi sisällöillä juuri sinun yrityksesi erottuu tuosta sisältöjen tulvasta.  Näin tuet samalla myös asiakkaan ostoprosessia. Auta, ratkaise asiakkaan ongelma ja tarjoa tarvittavat tiedot, jotta asiakas valitsee tarjoamasi tuotteet ja palvelut.

Sisällöissä voit korostaa tuotteen ominaisuuksia sekä kertoa lisäpalveluista ja asiakkaiden kokemuksista. Vielä parempi jos luot sisällöilläsi hyvän pohjan keskustelulle ja vuorovaikutukselle. Mikä on tarina tuotteen tai palvelun takana, entä mikä on asiakkaan hyöty? Keitä ovat tekijät tuotteen takana? Muista: ihmiset ovat mielenkiintoisempia kuin yritysbrändit.

Pidä huoli että yrityksesi on hyvin saavutettavissa ja muista, että ratkaisevin hetki ostopäätöksen kannalta ei välttämättä ole se, kun asiakas ensimmäisen kerran ottaa sinuun yhteyttä.

Asiakas osaa tehdä ostopäätöksen kysymättä sinulta yhtään mitään.

Se miten tarjoat apua ja tietoa asiakkaalle ennen ostopäätöstä voi tehdä suurimman eron sinun ja kilpailijasi välille.

Ennen ostopäätöstä asiakas tiedostaa ongelman ja aloittaa ratkaisun etsimisen. Ole tuolloin läsnä oikeilla sisällöillä, oikeissa kanavissa. Vastaa sisällöilläsi asiakkaan ongelmaan. Muista huolehtia asiakkaasta myös ostopäätöksen jälkeen, jolloin on aikasi lunastaa tekemäsi lupaukset.

Punaisena lankana asiakkaan hyöty

Tunnista ensin kohderyhmän käyttämät kanavat ja mieti, onko tuottamasi sisältö

  1. hyödyllistä
  2. mielenkiintoista
  3. laadukasta

Vastaamalla noihin kolmeen kysymykseen kyllä, pystyt erottumaan kilpailijoista asiakkaan ostoprosessin eri vaiheissa.

Hyödyllinen sisältö auttaa asiakasta. Olet tunnistanut asiakkaan ongelman ja pystyt lupaamaan ongelmaan ratkaisun. Mielenkiintoinen sisältö yllättää asiakkaan positiivisesti. Laadukas sisältö on informatiivista ja ammattimaista ja juuri sinun kohderyhmällesi räätälöityä.

Hyvien sisältöjen lisäksi huolehdi siitä, että yrityksesi on hyvin saavutettavissa. Mieti, miten asiakas siirtyy valinnasta ostamiseen. Älä tuota sisältöä sisällön takia, vaan asiakkaan. Tärkeintä on se että tarjoat asiakkaallesi oikeaa sisältöä oikeaan aikaan.

Jos tarvitset apua oikeiden kanavien löytämisessä tai muita suuntaviivoja markkinointiin, ota yhteyttä asiantuntijoihimme.