Eikö saa rauhassa digisyrjäytyä?

12.01.2017 Digininjat-blogi

(julkaistu alunperin Lapin Yrittäjien Y-vinkkeli blogissa 12.01.2017)

Digisyrjäytyminen, siinäpä melkoinen termi suomalaista sielunmaisemaa kuvaamaan. Törmäsimme siihen menneenä viikonloppuna useammankin median kautta, kun ne siteerasivat Talous ja Yhteiskunta -lehden artikkelia (3/2016): Mitä digitalisaatio on tarkoittanut kansalaisen näkökulmasta? Tiivistettynä kysymys on digitaalisten palveluiden aiheuttamasta eriarvoisuudesta kansalaisten keskuudessa. Sama eriarvoisuus koskee myös monia yrittäjiä, jotka eivät ymmärrä digitalisaation hyötyjä. Ymmärräthän sinä?

Digi sitä ja digi tätä. Miksi sinun yrittäjänä ei kannata (eikä olisi kannattanut enää pitkään aikaan) siirtää mahdollisuuteen tarttumista? Tai mitä digisyrjäytyminen voi tarkoittaa yrityksellesi? Parhaimmillaan digitalisaatio antaa sinulle avaimet tehokkaampaan liiketoimintaan. Pahimmillaan se tarkoittaa, että kilpailija paahtaa ohi myynnissä ja asiakasvirrat katoavat tai niitä ei edes tavoiteta. Usein se tarkoittaa yrittäjän ajan tuhlausta täydellisen väärien ja tuottamattomien tehtävien tekemiseen.

Esimerkki elävästä elämästä: yrityksessämme otettiin käyttöön sähköinen taloushallinto. Enää ei tarvitse koittaa muistella, onko lasku maksettu, tai onko asiakasta muistettu laskuttaa. Enää ei löydy ikäviä yllätyksiä pöydän paperipinosta, kun sinne kaikkien papereiden sekaan ei eksy ostolaskuja. Enää ei tarvitse roudata kuitteja kirjanpitäjälle, vaan ne toimitetaan mobiilisovelluksen avulla. Enää ei tarvitse koettaa kaivella vanhoja, yleensä jo haalistuneita, kuitteja lompakon syövereistä. Enää ei ole stressi ja tuska. Emme syrjäydy, digi toimii, jeah!

Emme aio valehdella; digitaalisten palveluiden käyttöönotto vaatii sinulta aikaa ja joudut opettelemaan uutta – lisäksi vaaditaan myös rohkeutta. Ei ole olemassa ylimaallisia kikkoja, joiden avulla voisit heti huomenna aloittaa yritystoimintasi valveutuneena ja ammattimaisena “digitalistina”. Sinun täytyy uskaltaa ottaa käyttöön uusia järjestelmiä ja uskaltaa kokeilla ja kysyä muiden yrittäjien ja asiantuntijoiden kokemuksia erilaisista palveluista. Tuija Seipellin sanoja mukaillen: “Turvalliseen on helppo tyytyä, mutta se ei riitä “.

Mistä voit tietää, mikä on sinun juuri yritykselle sopiva ja tarpeellinen digitaalinen palvelu? Kysy itseltäsi mikä on se jokapäiväinen rutiinisi, jonka parissa kulutat liian paljon aikaa mutta joka ei kuitenkaan tuo plussaa viivan alle? Tai mikä on se asia, jota aina siirrät, koska se vaikuttaa liian aikaa vievältä, tai aiheuttaa stressiä? Tai mikä on se tärkeä osa liiketoimintaa, johon digitalisaatio toisi tehoa, esim. asiakkaiden kontaktointi sähköisen asiakasrekisterin avulla tai mainonnan toteuttaminen sähköisiä välineitä hyödyntäen?

Voit kysellä yrittäjätuttaviltasi, miten he ovat asian hoitaneet. Voit etsiä tietoa netistä ja kokeilla erilaisia palveluita ilmaisten testikausien avulla. Voit myös hankkia avuksesi asiantuntijan, joka käy kanssasi läpi, miten yrityksessäsi asiat tehdään nyt ja miten niitä voitaisiin digitaalisilla palveluilla tehostaa. Asiantuntijalta saat neuvoja uusien palveluiden käyttöönottoon tai olemassa olevien palveluiden hyödyntämiseen.

Mitäpä jos tämän vielä uutuuttaan kiiltävän vuoden 2017 alussa tekisit lupauksen, että sinun yrityksestäsi ei tule digisyrjäytyjää vaan otat ainakin yhden digitaalisen palvelun käyttöön yrityksessäsi tänä vuonna? Kuulostaisiko hurjalta? Kenties – mutta se kannattaa.