Ensivaikutelman tärkeyttä ei voi kiistää – myöskään verkossa

14.06.2018 Digininjat-blogi

Olet varmaan miettinyt potentiaaliselle asiakkaalle tai tulevalle yhteistyökumppanille antamaasi ensivaikutelmaa. Ehkä kiinnität huomioita juuri oikeisiin asioihin: olet ajoissa, pukeudut ammattimaisesti ja siististi, esittelet itsesi luontevasti, muistat käytöstavat sekä annat käyntikorttisi tapaamisen päätteeksi. Mietit myös, miten puhut, mitä sanoja käytät, sekä korostat parhaita puoliasi ja ydinosaamistasi. Sinulla on vain yksi mahdollisuus tehdä hyvä ensivaikutelma, joten haluat antaa parastasi.

Tiesitkö että ensivaikutelma voi syntyä myös verkossa?

Potentiaalinen asiakas tai yhteistyökumppani voi törmätä sinuun ensimmäisen kerran internetissä. Oletko tullut miettineeksi, miten verkkopresenssisi, profiiliesi ulkonäkö ja sisältö sekä viestintäsi vaikuttavat verkossa antamaasi ensivaikutelmaan?

Yksityishenkilöt, työnantajat ja työntekijät hakevat tietoa internetistä. Tietoa sinusta saatetaan hakea useista sosiaalisen median kanavista. Pidä siis hyvää huolta ”sähköisistä käyntikorteistasi”. Huolehtimalla ainakin seuraavat asiat kuntoon, parannat antamaasi ensivaikutelmaa verkossa:

  1. Profiili- ja kansikuvat
    Sosiaalisen median profiiliesi kuvat kertovat sinusta paljon. Päivitä profiilikuvasi selkeään, helposti tunnistettavissa olevaan, ammattimaiseen ja ennen kaikkea tuoreeseen kasvokuvaan. Ethän halua että sinut sekoitetaan nimikaimaasi? Voit myös kansikuvan avulla kertoa enemmän itsestäsi, osaamisestasi ja mielenkiinnonkohteistasi. Yrittäjä, vierailevatko potentiaaliset asiakkaat henkilökohtaisissa profiileissasi? Ehkä sinun kannatta liittää kansikuvaasi yrityksesi logon ja yhteystiedot, jotta asiakas osaa kääntyä osaamisesi ja yrityksesi palveluiden puoleen.
  2. Tiedot
    Mitä kerrot itsestäsi sosiaalisessa mediassa? Mieti ovatko yhteystietosi selkeästi näkyvillä, sillä some-profiilisi toimivat sähköisinä käyntikortteinasi. Haluat ehkä olla helposti tavoitettavissa tai ohjata profiiliasi tarkastelevan ihmisen yrityksesi tai työnantajasi nettisivuille. Hyvän ensivaikutelman annat kertomalla profiilissa itsestäsi, osaamisestasi ja mielenkiinnonkohteistasi asiallisesti. Muista pitää kiinni totuudesta äläkä sorru epärealistisiin itsekehuihin. Ethän valehtelisi taidoistasi kenellekään päin kasvoja, joten älä tee sitä myöskään netissä.
  3. Julkaisut
    Mietitkö lähettämäsi viestin vastaanottajaa, kun julkaiset kuvia ja muita sisältöjä sosiaalisessa mediassa? Tekemäsi julkaisu tai kommentti voi vaikuttaa ratkaisevasti verkossa antamaasi ensivaikutelmaan. Jos todella haluat antaa hyvän ensivaikutelman, käy läpi vanhat julkaisusi ja poista tai piilota niistä epäolennaisimmat. Facebookissa voit hyvin kohdentaa julkaisujasi esimerkiksi perheelle, kavereille ja työkavereille tai tehdä niistä julkisia, jolloin ne näkyvät kaikille profiilisi vierailijoille.

Jos tarvitset lisää apua sähköisten käyntikorttiesi kuntoon laittamisessa, käänny rohkeasti Reddon asiantuntijoiden puoleen.