Henkilöbrändi ja sosiaalinen media

19.11.2018 Digininjat-blogi

Itsetuntemus on henkilöbrändin perusta, siksi ei ole olemassa yhtä ainoaa tapaa lähteä liikkeelle henkilöbrändin rakentamisen kanssa. Sinun täytyy tehdä tutkimusmatka itseesi, arvoihisi, osaamiseesi ja ennen kaikkea asettaa toimintaa ohjaavia tavoitteita. Toivon että saat tästä blogitekstistä arvokkaita vinkkejä henkilöbrändin rakentamiseen tai vähintään ymmärrystä siihen, miksi aihe puhuttaa tällä hetkellä niin paljon.

Ihmiset kiinnostavat enemmän kuin yritysbrändit

Siksi nyt on oikea aika miettiä miten sinun läsnäolosi somessa voi tukea esimerkiksi yrityksen liiketoimintaa. Henkilöbrändin rakentaminen on myös oiva tapa buustata omaa näkyvyyttä työnhakumarkkinoilla esimerkiksi siirryttäessä opiskelusta työelämään. Se voi myös auttaa sinua asemoitumaan alasi vaikuttajaksi.

Henkilöbrändi on hyvin rakennettuna arvokas osa sinua ammattilaisena, opiskelijana tai yrittäjänä. Sen avulla voit erottua muista osaajista.

Oletko koskaan huomanut valitsevasi esimerkiksi ravintola- tai hyvinvointipalveluita henkilöihin perustuen? Lähikaupassakin on mukavampi käydä, kun tiedät että töissä on osaavia henkilöitä. Mieti, jos tunnistaisit vastaavaa erottuvaa osaamista ja luottamuksen rakentamista sosiaalisessa mediassa etsiessäsi palveluntarjoajaa, työnantajaa, työntekijää tai yhteistyökumppania.

Tee osaaminen näkyväksi

Tietävätkö verkostosi sosiaalisessa mediassa missä sinä olet hyvä ja millaisissa asioissa voisit heitä auttaa? Osaamisen esilletuominen sosiaalisen median eri kanavissa voi asemoida sinut kärkipaikalle esimerkiksi työmarkkinoilla tai palveluntarjoajana. Luottamuksen rakentaminen on tärkeää myös somessa. Keskusteluihin osallistumalla saatat löytää uusia yhteistyökuvioita.

Mieti, millaisen osaamisen haluat tulevan liitetyksi sinuun. Viesti selkeästi siitä mitä osaat, mihin asioihin haluat vaikuttaa ja mitkä ovat tavoitteesi. Muista ottaa viestinnässä huomioon kohderyhmäsi.

Henkilöbrändillä erotutaan

Asiantuntijan henkilöbrändi voi onnistuessaan auttaa liidien löytämisessä, rakentaa luottamusta ja vauhdittaa kaupantekoa. Opiskelijalla henkilöbrändi voi toimia ratkaisevana tekijänä muuttuvilla työmarkkinoilla. Hyvä henkilöbrändi ei viesti yksisuuntaisesti, vaan luo verkkoon sisältöjä, jotka toimivat alustana vuorovaikutukselle. Lopulta viestin vastaanottaja päättää onko sisältösi hänelle arvokasta. Siksi onkin tärkeää, että opettelet myös mittaamaan somepresenssisi vaikuttavuutta.

Muista että toisen henkilöbrändiä ei voi eikä edes kannata kopioida. Jos kuljet idoleittesi perässä yrittäen tehdä samaa juttua samalla tavalla, et ole erottuva ainutlaatuinen itsesi. Anna aitouden viedä, löydä oma juttusi ja oma tapasi kertoa tarinaasi.

Henkilöbrändin rakentamista kannattaa miettiä, jos tavoitteesi on

  • sosiaalisten verkostojen kasvattaminen
  • verkostoistasi huolehtiminen ja niiden lujittaminen
  • luottamuksen rakentaminen
  • profiloituminen oman alasi asiantuntijaksi
  • työpaikan löytäminen

Vaikuttavan henkilöbrändin rakentamiseen ei ole oikotietä

Puuhastelulla ei pääse pitkälle ja toivomasi tavoitteet jäävät luultavasti saavuttamatta. Aseta toiminnallesi lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita. Ota haltuun henkilöbrändisi tärkeimmät viestintäkanavat ja suunnittele toimintaasi. Viesti rakentaen luottamusta ja anna henkilöbrändisi ytimen läpileikata kaikkea tekemistäsi, niin verkossa kuin livenä.

Asiantuntijan henkilöbrändi voi toimia myös kilpailuetuna. Kirjoitin alkuvuodesta opinnäytetyön aihetta koskien. Opinnäytetyöhön voit tutustua täällä: Asiantuntijan henkilöbrändin kehittäminen : Henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa

Opinnäytetyön esittelyn voit katsoa täältä: https://youtu.be/rx1jXxscseY

Kuva: Jenny Blomqvist

Jos kiinnostuit henkilöbrändin kehittämisestä, ota meihin yhteyttä.