Joku kahviakin joi, mutta ei suositella voi – puhutaanko yrityksestäsi tietämättäsi?

31.08.2017 Digininjat-blogi

Julkaistu alunperin Lapin Yrittäjien Y-vinkkeli blogissa 31.08.2017)

Tuleeko sinulle koskaan mieleen kysyä kahvila-asiakkaaltasi, että mistäs tiesit tänne tulla? Mietitkö joskus, miksi asiantuntijapalvelusi myynti lähtee nousuun ja kysyntä lisääntyy? Tai käykö sinulle joskus niin huonosti, että kuulet jonkun ventovieraan ihmisen haukkuvan pizzaasi vaikka tiedät, että hän ei ole ollut asiakkaanasi koskaan?

Olet törmännyt ilmiöön  “puskaradio”, joka on jo käsitteenä vanha mutta johon nykyiset sähköiset kanavat ovat tuoneet ihan oman mausteensa. Suositteluja ja myös niitä “en suosittele” -vastauksia saa aiheeseen kuin aiheeseen nopeasti ja yleensä myös ilman sen suurempia perusteluita, osa kommenteista voi olla jopa karkeita.

Jos esimerkiksi esität Facebookissa kavereillesi kysymyksen, mihin kannattaa viedä vieras syömään tai mistä voi ostaa parhaita uusia pottuja, saat varmasti nopeasti monta näkemystä asiaan. Jos heität saman kysymyksen paikalliseen “puskaradio”-ryhmään, saat vielä enemmän vastauksia – osaa ei voi tosin millään muotoa sanoa korrektiksi tai soveltuvaksi.

Tällainen muiden asiakkaiden antama suosittelu on juuri sitä aidointa ja rehellisintä markkinointia, mutta otatko siitä kaiken ilon irti vai antaudutko vain virran vietäväksi ja annat muiden hoitaa homman puolestasi, hyvässä ja pahassa?

Suosittelumarkkinointi on koko ajan kasvava markkinointimuoto, joka parhaimmillaan ja tehokkaimmillaan on koko yrityksen markkinoinnin ydin. Suosittelumarkkinoinnissa hyödynnetään asiakaspalautteita ja kerätään systemaattisesti suosituksia asiakkailta.

Mutta jos et heti halua lähteä muokkaamaan koko markkinointistrategiaasi voit aloittaa pienesti.

Liity alueesi erilaisiin keskusteluryhmiin tai muihin sinun yrityksesi toimialan ryhmiin, niitä varmasti riittää. Ole aktiivinen ryhmissä mutta älä ole liian aggressiivinen eli älä tyrkytä oman yrityksesi palveluita ratkaisuksi joka asiaan. Jos tiedät jollakin yrittäjätuttavallasi olevan ratkaisun ongelmaan, suosittele häntä sillä myös yritysten keskinäinen suosittelu on tärkeää.

Pyydä palautetta asiakkailtasi. Pyydä, että saisit julkaista palautteita esim. Facebookissa tai Instagramissa. Jos saat luvan vielä “tägätä” eli merkitä asiakkaan nimellä tähän julkaisuun, sitä parempi. Kerää nämä palautteet myös verkkosivuillesi.

Seuraa esim. Googlen yrityskortteihin (jotka teillä kaikilla on jo kunnossa, koska tästähän on jo puhuttu‚ eikös vaan?) tulevia arvosteluita. Muista myös kommentoida arvosteluita.

Jos olet matkailualan yrittäjä (majoitus, ravintola, aktiviteetit jne.) seuraa myös esim. TripAdvisoria. Mitä siellä puhutaan sinun yrityksestäsi? Rekisteröidy yrityksen omistajaksi ja vastaa asiakkaiden kysymyksiin.

Ja tietenkin ja ennen kaikkia, palvele jokaista asiakastasi kuin hän olisi seuraava potentiaalinen suosittelijasi.

Suosittelemme lämmöllä!