Käytä niitä viestintävälineitä

02.02.2017 Digininjat-blogi

(Julkaistu alunperin Lapin Yrittäjien Y-vinkkeli blogissa 02.02.2017)

Uudet digitaaliset viestintätavat tehostavat, helpottavat ja nopeuttavat erilaista viestintää ja ne voivat laskea v-käyrää ihan kympillä, sekä asiakkaalta, yrittäjältä että henkilöstöltä.

Meille on aivan sama, vaikka väittäisit, että digipalvelut tai sosiaalinen media eli some on “täysin hyödytön”, “ei sillä tavoita ketään” ja pahin “eivät meidän asiakkaamme käytä sitä”. Siinä olet väärässä ja isosti! Luultavasti et ole vielä edes oikeasti kokeillut hyödyntää sitä! Tosiassa yksinkertaisin tapa tehostaa viestintää on hyödyntää erilaisia nopean viestinnän sähköisiä kanavia kuten sosiaalisen median työvälineitä tai esim. chat-palvelua.

Kokeile Facebookin Messenger -palvelua. Se toimii ikään kuin yrityksesi chat-palveluna, jolloin asiakas saa suoran yhteyden sinuun ja sinä saat tehokkaan asiakaspalvelu- ja myyntikanavan. Tiedämme monia, monesti juuri toiminnan aloittaneita yrityksiä, jotka tekevät Messenger-palvelun kautta myyntiä – tehokkaasti.

Jos teet työksesi asiakasprojekteja tai työpaikallasi tehdään sisäisiä projekteja, perusta seuraavalla kerralla projektille suljettu Facebook-ryhmä, jossa voitte heitellä ajatuksia ja ideoita sekä koota yhteen paikkaan esim. dokumentteja, kuvia ja muuta projektiin liittyvää materiaalia helposti löydettäväksi. Ryhmän jäsenistä on voi kasata erilaisia Messenger-viestiryhmiä.

Tarkasta Facebook-sivuiltasi, että asiakas pystyy helposti lähettämään sinulle viestin sitä kautta? Messengeriin voi myös määritellä, millaisen viestin asiakas saa jos et heti ole paikalla vastaamassa hänen kysymyksiinsä, joten ihan 24/7 sinun ei tarvitse olla saatavilla.

Jos et ole Facebookissa (miksi et muuten ole?), niin testaa WhatsApp-pikaviestipalvelua, sitä kun voi käyttää muutenkin kuin lasten kyttäämiseen ja kavereiden kanssa seurusteluun. WhatsApp-palveluun voi luoda ryhmiä ja se on tehokas kanava reaaliaikaseen yhteydenpitoon asiakkaiden tai työyhteisön kanssa. Me esimerkiksi käytämme omassa Roihub-yrittäjyhteisössämme WhatsAppia sisäisen viestinnän pääasiallisena kanavana.

Tämä kaikki voi kuulostaa omassa päässäsi vaivalloiselta mutta sitä se ei ole. Muista, että viestintä asiakkaan kanssa ei ole enää passiivista tiedon syöttöä, parhaat tekevät sitä vuorovaikutteisesti ja useassa kanavassa.

Asiakas valitsee sen yrityksen, joka käyttää hänellä itsellään käytössä olevia viestintävälineitä. Joten käytä juuri niitä!

Faktoja vastarannankiiskeille:

  • Suosituinta some-palvelua YouTubea käyttää yli 80 prosenttia 15–74-vuotiaista suomalaisista (DNA 2016). YouTube vahvistaa yhä asemaansa, myös yrityskäytössä.
  • Facebookia käyttää Suomessa yli 2,5 miljoona ihmistä
  • WhatsAppia käyttää jo noin 60 prosenttia 15–74-vuotiaista suomalaisista
  • Instagram on ollut pitkään YouTuben, Facebookin ja WhatsAppin takana, mutta selfieiden ja muiden kuvien jakamisesta on tullut “koko kansan huvia”. Tasainen kasvu siivittää Instagramin yhdeksi isoimmista 2017.