Katso nörttiä sillä silmällä

05.10.2017 Digininjat-blogi

(Julkaistu alunperin Lapin Yrittäjien Y-vinkkeli blogissa 05.10.2017)

Juuri julkaistussa PK-yritysbarometrissä todetaan, että yritysten suurimpia kehittämistarpeita markkinoinnin ja myynnin lisäksi ovat yhteistyö muiden yritysten kanssa sekä verkostoituminen. Samainen barometri kertoo, että yritykset arvioivat digitalisaation suurimmaksi mahdollisuudeksi juuri yhteistyön tiivistymisen ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien luomisen.

Joten mikä maksaa? Miksi tuntuu, että digitalisaatio on “niiden nörttien” hommaa, joka ei kosketa yritystäsi? Miksi digitalisaatio nähdään niin usein omana kokonaisuutenaan, jota toteutetaan täysin irrallaan muusta kehittämistyöstä, vaikka digitalisaatio kuuluu kaikkeen kehittämistyöhön, tuo siihen uuden näkökulman ja usein myös kustannussäästöjä, ainakin pidemmällä aikavälillä mitattuna.

Kehittämistyö ilman digitalisaation huomioimista on kuin menisit ongelle ilman matoja. Ei ongen vaihtaminen auta jos syötti puuttuu.

Kun mietiskelet tuotteesi ja palvelusi kehittämismahdollisuuksia, voi olla, että joitakin ideoita on jo paperillakin. Saatat olla käyttänyt kehitystyöhön satoja tunteja ja tuhansia euroja. Mutta oletko koskaan miettinyt, millaisia mahdollisuuksia tuotteelle tai palvelulle avautuisi digimaailman kautta?

Sinäkin varmaan tiedät vähintään yhden “nörtin”, sen ihmeellisen hahmon, joka saa verkkosivusi loistamaan,verkkokauppasi kassakoneen laulamaan, koneesi ja puhelimesi kehräämään ja joka taikoo mitä mielikuvituksellisempia sovelluksia käyttöösi. Et välttämättä tiedä, miten tämä tapahtuu ja olet ehkä sitä mieltä, että ei sitä voi tajutakaan. Ollaan tekemisissä suurempien voimien kanssa. Kerromme sinulle pienen salaisuuden – nörtti voi ajatella samalla tavalla sinun työstäsi.

Mutta ei nörttiä kannata pelätä. Seuraavan kerran kun alat miettiä tuotteesi tai palvelusi kehittämistä, pyydä mukaan se astetta nörtimpi yrittäjäkaveri – jo suunnitteluvaiheessa. Kysy hänen näkemystään ja käytä hyödyksi hänen asiantuntemustaan. Kun otat digitalisaation mahdollisuudet ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa, voit löytää tuotteelle tai palvelulle uuden tulokulman. Parhaimmillaan voit keksiä täysin uuden tavan tuotteen valmistukseen tai palvelun toteuttamiseen. Samalla voit välttää yhden usein esiintyvän ongelman: kun menet nörtin luo valmiin suunnitelman kanssa niin saatkin kuulla, että tekninen toteutus ei onnistukaan suunnittelemallasi tavalla tai budjetilla. Turhaa työtä siis!

Jos yrittäjäkavereihisi ei vielä kuulu yhtään nörttiä, heidän löytämisensä on helppoa, verkostoidu! Internetissä surffailun lisäksi kannattaa tietenkin kysellä suosituksia muilta yrittäjiltä ja osallistua erilaisiin yrittäjille suunnattuihin tapahtumiin.  Jos tuntuu, että ette kuitenkaan puhu samaa kieltä, voit pyytää apua digitalisaation hyödyntämiseen perehtyneiltä konsulteilta. He osaavat kyllä tulkata puheesi niin, että nörttikin sen ymmärtää.

Kehittävää alkanutta syksyä toivovat itsekin hieman nörtähtävät Digininjat

ps. Nörtti -sanaa on tässä kirjoituksessa käytetty suurella kunnioituksella kuvaamaan teknologian rautaisia ammattilaisia, joita ilman vieläkin istuisimme päreen valossa veistelemässä viestejä puun kaarnaan.