On keväisen digirempan aika

20.04.2017 Digininjat-blogi

(Julkaistu alunperin Lapin Yrittäjien Y-vinkkeli blogissa 20.04.2017)

Kevään korvalla moni meistä katselee ympärilleen ja miettii, että talven pimeyden jäljiltä kaivattaisiin uudistumista. Moni asia on voinut jäädä odottamaan sitä kuuluisaa parempaa aikaa, nyt on hyvä hetki tarttua toimeen.

Digininjat kääntävät tällä kertaa katseensa yrityksen digimaailman keskeneräisiin tai ikuisessa “tehdään kun ehditään” -vaiheessa oleviin toimenpiteisiin.

Digininjojen vinkkejä keväiseen digiremppaan:

1. Osoitteet kuntoon

Hanki yrityksellesi oikea, mahdollisimman paljon yrityksesi nimeä tai toimintaa kuvaava verkko-osoite .fi-päätteellä. Se voi olla myös .com-päätteinen, erityisesti jos sivut ovat englanninkieliset ja asiakkaasi ovat pääasiallisesti ulkomaalaisia. Suosittelemme .fi-päätteisen osoitteen hankkimista, se kertoo yrityksesi kansallisuuden ja herättää luottamusta suomalaisissa asiakkaissa.

Varaa yritykselle oma sähköpostiosoite, vähintään muotoa in[email protected] . Verkossa esiintyy sähköpostiosoitteita, joiden päätteet ovat esim. muotoa  @gmail.com tai @pp.inet.fi. Tämä ei herätä yrityksestä kovinkaan uskottavaa kuvaa, vaan lähinnä mieleen hiipi epäilys, että kyseessä on vain pientä puuhastelua harrastava sivutoiminen yrittäjä, joka saattaa vastata tai olla vastaamatta viesteihin. Vielä parempi on, jos sähköpostiosoite on perinteistä muotoa e[email protected]

Muista, että .fi-päätteisiä verkko-osoitteita voit hankkia vain verkkotunnusvälittäjän kautta. Nämä välittäjät tarjoavat yleensä myös verkko-osoitteeseen liittyviä oheispalveluita kuten tallennustilaa verkkosivuillesi sekä sähköposteillesi.

Viestintäviraston hyväksymiä verkkotunnusvälittäjiä

Verkkotunnusvälittäjät tarjoavat sinulle teknisen ylläpidon verkko-osoitteelle, verkkosivuille ja sähköpostille mutta eivät kuitenkaan vastaa verkkosivujen tekemisestä. Jos verkkotunnusvälittäjän kanssa asioiminen tuntuu haastavalta tai jos kaipaat apua verkkosivujen tekemiseen, voit aina kysyä apua asiantuntijoilta.

2. Löydettävyys kuntoon

Googlen ylivoimaisuus hakukoneena on niin valtava, että moni ihminen “googlettaa” vaikka ei todellisuudessa edes käyttäisi kyseistä hakukonetta. Siksi tämä vinkki keskittyy erityisesti Google-näkyvyyden parantamiseen.

Miksi joku yritys nousee haussa korkealla ja toinen ei? Yksinkertaistettu vastaus tähän on verkkosivujen sisällössä eli siinä, että sivuilta löytyvät tiedot vastaavat niitä, joita asiakkaasi käyttää hakiessaan tarvitsemaansa tuotetta tai palvelua.  Aseta siis itsesi tai äitisi, kaverisi tai vaikkapa siskontyttösi asiakkaan asemaan ja mieti, millaisilla hakusanoilla tuotettasi tai palveluasi haetaan. Eikä sinun tarvitse tyytyä vain arvailuun kun otat käyttöösi ainakin Googlen Analytics-palvelun sekä aktivoit Googlen Adwords-työkalun. Analyticsin avulla voit seurata tietenkin esimerkiksi sivujesi kävijämääriä ja suosittuja sivuja mutta saat myös tietoa, minkälaisilla hakusanoilla asiakas sivuillesi päätyi. Adwords-työkalu puolestaan tarjoaa tietoa yleisimmistä hakusanoista sinun toimialallasi.

Päivitä verkkosivujesi sisältö vastaamaan suosittuja hakusanoja. Useimmille sivuille on saatavissa myös erilaisia lisätoimintoja, myös ilmaisia, joiden avulla sivujen hakukoneoptimointi on helppoa.

Tehokas tapa saada näkyvyyttä Googlessa on Adwords-mainonta, joka on maksullista markkinointia ja jonka avulla voit nostaa näkyvyyttä hakutuloksissa.

Lisätietoja Google Analyticisista ja Google Adwordsista.

Ota lisäksi käyttöön Google My Business eli se “hakutuloksissa oikealla puolelle tuleva yrityskortti”. Yrityksesi löydettävyys paranee ja pääset paremmin ja selkeämmin näkyville.

My Business -yrityskortin ohjeet

3. Sosiaalinen media kuntoon

Sitten vielä pikainen katsaus sosiaaliseen mediaan. Ovatko esim. Facebook-sivusi ajan tasalla? Koska olet viimeksi tehnyt päivityksen? Entä koska olet viimeksi mainostanut yritystäsi?

2,5 miljoonaa ostokykyistä ja -haluista suomalaista käyttää Facebookia, joten jos myyt tuotteita tai palveluita on todennäköistä, että asiakkaasi on siellä. Olisi hulluutta jättää käyttämättä tällainen mahdollisuus.

Facebook-markkinointiin kannattaa laittaa rahaa. Se on tehokas ja edullinen keino mainostaa. Voit nähdä mainoksen toimivuuden heti ja voit kontrolloida mainosbudjettiasi reaaliajassa.

Lue lisää Facebook-mainoksista

Jos nyt sattuisi vielä olemaan niin, että ne Facebook-sivut vielä puuttuvat, niin rohkeasti vain niitä perustamaan.

Ohjeet Facebook-sivujen perustamiseen.

Reippaasti digiremppa käyntiin!