Sisältö, sisältö ja vielä kerran sisältö – ja oikea asiakas

02.11.2017 Digininjat-blogi

(Julkaistu alunperin Lapin yrittäjien Y-vinkkeli blogissa 02.11.2017)

Tässä blogissa puhumme aiheesta, joka ei liity ainoastaan digitalisaation vaan kaikkeen liiketoimintaan, markkinointiin, viestintään ja asiakaspalveluun. Markkinoinnin tärkein tekijä on tuntea asiakas ja tuottaa hänelle laadukasta ja oikein suunnattua sisältöä esimerkiksi tekstein, valokuvin ja videoin. Tämän sisällön pohdinta ja suunnittelu vaatii mahtiahterilihaksia ja pitkää pinnaa. Lisäksi vaaditaan kykyä kyseenalaistaa omia ratkaisujaan – olla rohkea. (Me suomalaiset olemme tässä huonoja.)

Monesti voi tuntua, että se oma markkinointiviesti ei tavoita asiakkaita tai aivan liian kepeästi ajatellaan, että markkinoinnista ei ole mitään hyötyä, sinne se kuitenkin hukkuu muiden ilmoitusten, mainosten ja julkaisujen joukkoon. Tietenkään markkinoinnista ei ole mitään hyötyä, jos yritykseen ei tule lisää asiakkaita tai lisää myyntiä. Syynä voi olla, että kohdistetaan väärää viestiä väärälle kohderyhmälle ja väärässä kanavassa. Tai pahimmassa tapauksessa viesti kohdistetaan kaikille perusteella “kaikki ovat meidän asiakkaitamme”. No eivät ole! Laadukkaan sisällön tekeminen ja kohdistaminen vaatii jatkuvaa testausta. Mieti, mikä toimii sinun asiakkaillesi!

Millainen on viimeisin mainos tai markkinointiviesti, jonka itse muistat? Miksi juuri se viesti pysäytti sinut? Oliko se ärsyttävä, vai tuntuiko sinusta, että se ratkaisi juuri sinun ongelmasi, jota et välttämättä edes tiennyt olevan olemassa? Viestisi sisällön tulee olla erittäin mielenkiintoinen, tapa voi vaihdella. Sisällön pitää olla rohkeaa, provokatiivista, humoristista tai räikeää. Joka tapauksessa viestin täytyy erottua jollakin tavoin muista, sillä asiakas on melko immuuni suurimmalle osalle viesteistä. Erottuvuus vaatii rohkeutta ja se on meille monesti hyvin vaikeaa.

Asiakkaalle sopivan ja tehokkaan viestin saa kysymällä. Kysy mitä asiakas haluaa ja miten hän käyttäytyy. Esimerkiksi me kyselemme työksemme, välillä ärsyttäviä, aika usein tyhmiä ja idioottimaisiakin, muttemme koskaan turhia kysymyksiä. Kysymysten tarkoituksena on saada selville asiakkaan tarpeet, toiveet, uskomukset, harhat ja väärinymmärrykset. Samalla haluamme herätellä asiakkaan miettimään omaa markkinointiaan uudesta näkökulmasta.

Usein tämä näkökulma on juuri se asiakkaan oman asiakkaan näkökulma – sen asian tiukka pohdinta, mitä asiakas haluaa tietää ja tarvitsee, eikä niinkään sen, mitä asiakkaalle halutaan kertoa tai hänen oletetaan tarvitsevan.

Miten sitten luodaan hyvää sisältöä?

Tunnista asiakkaalle tuotteestasi / palvelustasi oleva hyöty (TÄRKEIN, AINA JA IKUISESTI)

Ymmärrä asiakasta ja hänen tarpeitaan: laadi yksilöllinen, asiakasta puhutteleva sisältö. Se saa ihmisen tuntemaan, että häntä arvostetaan.

Tunnista asiakkaasi demografia:  ikä, sukupuoli, koulutustaso, ammattiasema, tulotaso, perhestatus.

Tunne asiakkaasi elämäntyyli: mitä harrastaa, mitä arvostaa, mitä lukee?

Älä viesti väärälle kohderyhmälle: “mersumiehelle ei kannata Ladaa yrittää myydä”.

Puhu asiakkaasi kieltä!: Sama tyyli ei toimi trendejä metsästävään hipsteriin ja 65-vuotiaaseen Maireen Sodankylästä.

Sisältörikasta talvea kaikille!