Sosiaalinen myynti perinteisen myyntityön tukena

15.10.2018 Digininjat-blogi

Social Selling, eli sosiaalinen myynti tukee perinteistä myyntityötä. Se vahvistaa asiakassuhteita, rakentaa luottamusta ja tuo lisäarvoa asiakkaille. Sosiaalinen myynti auttaa sinua erottumaan kilpailijoistasi ja tukee niin sinun myyntiprosessiasi kuin asiakkaan ostoprosessiakin.

Sosiaalinen myynti osana digitaalista asiakaskokemusta

Tiedonhaku alkaa verkosta. Aktiivinen myyjä onkin hereillä somessa ja tarjoaa tietoa asiakkaalle ostoprosessin ensimetreillä, heti tiedonhakuvaiheessa. Asiakkaan ostoprosessin edetessä sosiaalisen myynnin taitava myyjä tukee ostopäätöksen syntymistä ja viimeistelee hyvän asiakaskokemuksen. Sosiaalinen myynti luo onnistuessaan kilpailuetua, vähentämättä siltikään perinteisen myynnin tärkeyttä. Olisiko sinunkin aika miettiä miten kohtaat asiakkaasi verkossa?

Sosiaalinen myynti ja sen prosessit ovat hyvin verrattavissa perinteiseen myyntityöhön. Myyjän onkin tärkeää ymmärtää digitalisaation tuomat uudet mahdollisuudet ostoprosessin siirtyessä verkkoon. On muistettava että sosiaalisen myynnin keinot eivät kuitenkaan vähennä perinteiseen myyntityöhön liittyvien vuorovaikutustaitojen tärkeyttä. Asiakaskokemus muodostuu kaikista yrityksen ja asiakkaan välisistä kontaktipisteistä, tuntemuksista ja mielikuvista. Kohtaa asiakkaasi verkossa ja tuota heille lisäarvoa erilaisilla sisällöillä, jotka myös erottavat sinut kilpailijoista.

Sosiaalinen media on alusta vuorovaikutukselle, eivätkä myynti ja markkinointi ole enää yksisuuntaisia prosesseja yritykseltä asiakkaalle.

Asiakkailla on valta määritellä ostoprosessi ottamalla yhteyttä yritykseesi valitsemissaan kanavassa, sinun vastuullasi on määritellä miten yritys ja sen edustajat vastaavat.

Voiko sosiaalisella myynnillä parantaa asiakaskokemusta?

Tottakai voi. Asiakkaan tarpeisiin vastaaminen ja ennen kaikkea tarpeiden ymmärtäminen ohjaavat myyntityötä. Hyvä myyjä ei pelkää muutosta, eikä siten sosiaalista mediaa. Uteliaisuus, keskusteluun osallistuminen ja asiakkaan ostomotiivien selvittäminen verkossa on tärkeä osa menestyksekästä myyntityötä.

Sosiaalinen myynti osana myyntiprosessia

Tarkoitus on auttaa asiakasta ja tuottaa lisäarvoa. Sosiaalisen myynnin keinoin, luomalla asiakkaalle arvoa tuottavia sisältöjä someen ja osallistumalla keskusteluun, pystyt tukemaan asiakasta läpi ostoprosessin. Ennen kontaktipisteitä asiakkaan ja myyjän välillä olivat tapaamiset, puhelinsoitot ja sähköpostit. Nyt somessa kontaktipisteitä on mahdollista lisätä olemalla some-fiksu myyjä.

Mieti miten kohtaat asiakkaat eri kanavissa

Valmistaudut varmasti huolella asiakkaiden kohtaamiseen livenä, miksi et varautuisi noihin kohtaamisiin myös verkossa? Kirjoitin Digininjat-blogissa kesäkuussa ensivaikutelman tärkeydestä verkossa. Käy lukemassa blogiteksti ja poimi vinkit verkkopresenssin parantamiseen: https://reddo.fi/ensivaikutelman-tarkeytta-ei-voi-kiistaa-myoskaan-verkossa/

Kiinnostuitko kuulemaan lisää sosiaalisesta myynnistä? Kysy lisää.