Miksi osallistua matkamessuille?

Matkamessut järjestetään Helsingin messukeskuksessa. Messut ovat Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma, jonne osallistuu yli 80 maasta matkailualan yrityksiä ja 1000 matkanjärjestäjää matkakohteineen. Vierailijoita messuilla käy vuosittain noin 60 000.

Matkamessujen ohjelma tuo esille kohdevinkkejä, matkailuun liittyviä ilmiöitä, sekä muita puheenvuoroja jotka ovat hyödyllisiä matkailijalle. 

Haastattelin Reddo Partners Oy:n osakasta Lieveniä, jolla on pitkä kokemus matkailualalta. Hän on ja on ollut mukana kehittämässä lukuisia matkailuun ja majoitukseen liittyviä yrityksiä.

Usein alun Matkamessuille osallistumiseen tekee jokin paikallinen järjestö (esimerkiksi Visit Rovaniemi), joka varaa laajemman paikan messuilta. Järjestö ottaa yhteyttä jäseniinsä ja kutsuu osallistumaan kanssaan messutapahtumaan. Messuille osallistuminen ei ole yritykselle ilmaista, mutta osallistuminen voi olla yritykselle hyvinkin kannattavaa. Koska Lapin matkailuyritykset ovat suhteellisen kaukana kaikesta, täytyy heidän mennä sinne missä muutkin ovat kontakteja luodakseen.

Mitä ottaa huomioon messuille osallistuessa?

Messuille valmistautuessa yrityksen kannattaa panostaa laadukkaisiin messu materiaaleihin (standit, flyerit, esitteet, käyntikortit) sekä materiaalien esillepanoon. Koska kontaktiaika messuilla on toisen osapuolen kanssa lyhyt, suosittelemme käyttämään pitkän tekstin sijaan kuvia, jotka kertovat enemmän kuin pelkät sanat. Tuo esitteillä ja puheenvuorolla esille yrityksen uniikkeja vahvuuksia sekä alueen ainutlaatuisuutta. Markkinoinnille, sosiaaliselle medialle ja blogikirjotuksille kannattaa antaa aikaa ja panostusta. Markkinoiminen ja myyminen on pitkäjänteistä ja kontaktien luominen voi olla haastavaa, mutta loppujen lopuksi työ palkitaan. Hyvä edustaja messuilla on läsnäoleva ja avoin sekä hän ottaa messuvieraisiin ja muihin matkailualan edustajiin kontaktia aktiivisesti.

Ennen yleisömessupäiviä järjestetään ammattilaispäivä, jossa on erilaisia workshoppeja, puheenvuoroja ja esityksiä. Ammattilaispäivän aikana yrittäjät voivat varata ajan toisen yrityksen edustajalle, jossa he voivat keskustella yhteistyöstä ja muista yritysten mahdollisuuksista. Yleensä aikaa varataan vain noin 15 minuuttia/tapaaminen, mutta messuilla on myös iltaohjelma, joka antaa yrityksille lisäaikaa kontaktien luomiseen. Messupäivät ovat erinomaisia ja tärkeitä mahdollisuuksia luoda b2b kontakteja sekä messuilla voi saada muilta yrityksiltä myös inspiraatiota oman yrityksen toimintaan ja kehittämiseen. 

Messujen jälkeen on hyvä tehdä aktiivisesti jälkitoimenpiteet nopealla aikataululla. Messuedustaja, ota yhteys luomiisi kontakteihin, vastaa avoimiksi jääneisiin kysymyksiin ja tee tarvittavat tarjoukset. Mitä ripeämpää yhteydenotto on, sitä paremman kuvan annat yrityksestäsi sekä itsestäsi toimijana. 

Haluaisitko jutella enemmän messuille ja tapahtumiin osallistumisesta?

Jos kiinnostuksesi heräsi oman alasi messuja kohtaan ja haluat kuulla ammattilaisen vinkkejä ennen lähtöä, ota rohkeasti yhteyttä meidän tapahtuma-asiantuntija Lieveniin joko sähköpostilla [email protected] tai soittamalla hänelle 040 820 3535. Lieven on tavattavissa ympäri Suomen, joten voit kontaktoida meitä kauempaakin!